22 marca minęło 40 lat od założenia firmy farmaceutycznej Hasco-Lek. Dziś to jeden z liderów na rynku farmaceutycznym, produkujący 60 milionów opakowań produktów rocznie.
W swoim portfolio Hasco-Lek posiada 350 produktów, do których zaliczają się takie marki jak: IBUM, Hascovir, Ulgix, Mensil, Mel czy Juvit.
Spółka od początku swojego istnienia związana jest z Dolnym Śląskiem. To właśnie w dwóch fabrykach, we Wrocławiu i Siechnicach, odbywa się produkcja leków, suplementów diety czy wyrobów medycznych, po które sięgają pacjenci z całego kraju, jak i spoza jego granic.
Przełomowe etapy rozwoju
Wszystko zaczęło się 22 marca 1984 roku, kiedy to dr Stanisław Han rozpoczął pierwszą produkcję, opierając ją głównie na wytwarzaniu kosmetyków. Momentem przełomowym dla firmy było rozpoczęcie w 1991 roku produkcji pierwszych leków, a kluczowym okazał się syrop
na kaszel Tussipini – produkowany przez Hasco-Lek do dziś.
Kolejny kamień milowy dla Spółki to 1999 rok. Hasco-Lek jako pierwsza w Polsce firma farmaceutyczna rozpoczęła produkcję kapsułek żelatynowych miękkich metodą wytłaczania matrycowego oraz zamknęła substancję płynną – loratadynę – w kapsułce miękkiej, wprowadzając na rynek lek przeciwhistaminowy Loratan.
Stały rozwój Przedsiębiorstwa sprawił, że Hasco-Lek zostało jednym z liderów na rynku produkcji leków bez recepty. Spółka produkuje także medykamenty dostępne na receptę, suplementy diety, kosmetyki i wyroby medyczne, a cała produkcja odbywa się w kraju, co pozwala na zachowanie najwyższych standardów jakości.
– Obecnie produkujemy 60 milionów opakowań produktów rocznie. Jako jedna z nielicznych firm farmaceutycznych, stawiamy na wytwarzanie różnych postaci farmaceutyków – od tabletek i kapsułek po syropy, maści i żele. Poza naszą podstawową działalnością, chcemy wychodzić także naprzeciw wyzwaniom związanym z łańcuchami dostaw. Z naszą Spółką CBR Novasome, staramy się pozyskiwać aktywne substancje farmaceutyczne, aby stopniowo zwiększać bezpieczeństwo lekowe Polski – mówi Tomasz Han, Wiceprezes Zarządu Hasco-Lek S.A.
– Hasco-Lek od 5 lat znajduje się na 3. pozycji pod względem ilości sprzedaży leków OTC[1]. W tym okresie wartość sprzedaży tych produktów wzrosła o 60%. Jesteśmy z tego niezwykle dumni. Osiągnęliśmy taką pozycję, ponieważ w naszej codziennej pracy koncentrujemy się na potrzebach pacjentów. Troska o ich zdrowie jest dla nas priorytetem – dodaje Agnieszka Han, Wiceprezes Zarządu Hasco-Lek S.A.
Przełomowych momentów w rozwoju Hasco-Lek było jeszcze wiele – wejście na rynek marki IBUM czy otwarcie wydziału produkcji form płynnych w Siechnicach, to tylko niektóre z nich.
W 2015 roku utworzona została Grupa Hasco, która skupia Spółki działające w różnych gałęziach branży farmaceutycznej. Należą do nich m.in. takie podmioty jak hurtownia farmaceutyczna PCF Procefar, Centrum Badawczo-Rozwoje Novasome, szpital wielospecjalistyczny Vratislavia Medica oraz Fundacja Hasco-Lek.
Spółka konsekwentnie dąży też do zwiększenia obecności swoich produktów poza granicami Polski. Obecnie produkty Hasco-Lek można znaleźć w ponad 40 krajach na Świecie, w tym m.in. w: Niemczech, Grecji, Finlandii, Norwegii, Wielkiej Brytanii i Chorwacji.
Rodzinne wartości z pokolenia na pokolenie
Od początku istnienia przedsiębiorstwa, Hasco-Lek zarządzane było przez założyciela – dra Stanisława Hana, który przekazał rodzinne wartości nie tylko swoim dzieciom, ale także pracownikom, których nazywa „rodziną Hasco”.
Dziś Spółką zarządza kolejne pokolenie z rodziny Han. W skład Zarządu Hasco-Lek S.A. wchodzą: Agnieszka Han, Tomasz Han oraz Maciej Podraza.
Zarząd łączy zakorzenioną mocno w historii rodziny tradycję z nowoczesnością. I choć od czasu powstania firmy wiele się zmieniło, niezmienne pozostają wartości, na których opiera się działalność Spółki.
– Naszą firmę tworzy wyspecjalizowana kadra, w skład której wchodzą nie tylko farmaceuci i chemicy, ale także wiele innych znakomitych specjalistów. W całej Grupie Hasco zatrudniamy 1500 osób, którym z okazji 40-lecia chciałbym serdecznie podziękować. Sukces, który odnieśliśmy nie byłby możliwy, gdyby nie ludzie, którzy w swojej działalności kierują się odpowiedzialnością i troską o zdrowie pacjentów – mówi Maciej Podraza, Wiceprezes Zarządu Hasco-Lek S.A.
Jubileusz w duchu społecznej odpowiedzialności biznesu
Spółce nie pozostają obojętne także wartości związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu czy ESG. Największe wyzwania branży farmaceutycznej w tym obszarze, takie jak zapewnienie ciągłości łańcuchów dostaw i nieprzerwanego dostępu do najwyższej jakości leków, odpowiedzialny marketing, wysokie standardy etyki laboratoryjnej i badawczej czy ograniczenie wpływu na środowisko naturalne, są wpisane w tożsamość Spółki już od dawna.
W roku jubileuszowym Hasco-Lek nie ustaje w rozwoju tych obszarów, mierząc się z kolejnymi wyzwaniami oraz stawiając sobie w tym zakresie ambitne cele. Znajdą one wyraz w opracowywanej strategii zrównoważonego rozwoju. Za te działania odpowiedzialny jest interdyscyplinarny zespół
ds. raportowania zrównoważonego rozwoju powołany przez Zarząd Spółki.
[1] Dane ze sprzedaży stacjonarnej i internetowej PEX